Belonderzoek gaf inzicht
Fredie de Bruijne van het Kompas College: “Om meer te ontdekken wát nu belangrijk is bij nazorg, heb ik een belonderzoek gedaan onder oud-leerlingen en retour-leerlingen. De meeste jongeren werkten daar graag aan mee. Na één week bleken de meeste jongeren op hun vervolgbestemming aangekomen, maar na drie maanden reageerde nog slechts tien procent op een appje of telefoontje.”
Het onderzoek leverde veel informatie op, onder meer voor betere afstemming met vervolgscholen (bijvoorbeeld een warme overdracht) en het eigen onderwijsaanbod. Denk aan meer focus op loopbaanoriëntatie- en begeleiding en praktische zaken als sollicitatietraining, jezelf presenteren of subsidies of toeslagen aanvragen.
Rode draden waren zeker ook: aandacht voor hobby’s, sport of andere vrijetijdsbesteding is heel belangrijk én de rol die de reclasseringsambtenaar en de jongerencoach spelen in het leven van een jongere. “Reclassering heeft ook een handhavende rol”, legt Fredie uit. “Dat maakt de drempel voor jongeren om hun problemen bespreekbaar te maken, vaak hoog. Dat doen zij makkelijker met een jongerencoach bijvoorbeeld. De samenwerking tussen die twee is dus heel belangrijk. Maar met leerkrachten op school ís zo’n vertrouwensband band er al en met de jongerencoach moet die nog groeien.”